torstai 4. elokuuta 2016

SAA AJAA PÄIHTYNEENÄ "JOS ON VAROVAINEN" (!?)



Aina kun ajaja lähtee päihtyneenä liikenteeseen, hän samalla työntää omaa - tai kanssakulkijansa - ohimoa vastaan kylmän revolverin piipun ja pelaa hetken hengellä ja terveydellä ...



Parhaillaan poliitikot ovat kuin kilpaa höllenetäneet kansan viina- ja oluthanoja. Meillä on jo melkein uusi kansantauti sairastaa päihdeliberalismia. Mutta hyvä, että vielä jokin taho Suomessa on oikeasti huolestunut päihde- ja huumepolitiikan seurannaisvaikutuksista arjen liikenne-elämässä. 



VIRKAVALTA:


"– Ikävänä lisänä rattijuopumusrikollisuudessa on havaittavissa huumetapausten määrän kasvu. Nykyään noin joka kolmannen rattijuopumusrikoksen taustalla on muu päihdyttävä aine kuin alkoholi, poliisi kertoo tiedotteessaan.

Eurooppalaisen tutkimuksen mukaan neljä prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että voi lähteä ajoon, vaikka olisikin käyttänyt alkoholia, kunhan vain ajaa varovasti. Korkeimmat luvut löytyvät Belgiasta ja Italiasta (18 prosenttia ja 17 prosenttia).

– Vaikka suomalaisittain tuo luku on noinkin matala, pätee liikenteeseen vanha kunnon totuus: Jos otat, et aja, poliisi muistuttaa."

Lähde: 



Hyvä, että vielä hullumminkin voitaisiin Euroopassa päihtyneenä ajamiseen suhtautua, mutta, mutta ... muistetaanpas ne suomalaiset päihdetavat. Kovin me suomalaiset olemme perinteisesti olleet humalakeskeisiä. Saattaa käydä niin, että jos härmänjätkien promilleja verrattaisiin kiinni jääneiden kohdalla italialaiseen tasoon, voittaisimme puolestamme tässä.

Ajatus päihtyneen "varovaisesta ajamisesta" on fiksuuden osalta tuhoon tuomittu jo alkumetreillä. Liikenteessä kun tulee pysyä niin skarppina, että reagoi tarpeeksi oikein ja riittävän nopeasti myös muiden välillä kaikkea muuta kuin "varovaiseen ajamiseen".

Ja tosiasiassa vain harva päihdeongelmainen - niin, luit oikein rattijuopon päihteiden käyttö ei ole yleensä  lainkaan hanskassa - pystyy sitten pitämään promillet "pieninä". Tavallisempaa on, että otetaan lisää vain. Ja vaikka ei otettaisi, jo pari, kolme kaljaa rupeaa laskemaan reagointiaikaa. 

"Varovaista ajoa vaan", tuudittaudutetaan. Jo vain, ja sitten hiljaa kaartuu menopeli lopulta ojaan tai vastaantulevan ajoneuvon tai ohittavan auton/mp:n/rekan kaistalle ...  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.